1.10.2014

J'ADÕR | SOFT START




my little muse on our soft start - some of the first i ever shot of her | photography for fira s/s’11 




jag känner mig så fint i fas med det här nya året.
jag brukar aldrig tänka så mycket på det där.. att det är ett nytt år,
- & därmed ska ske nya saker per se,
eller känt att det sker ett skifte för att siffrorna är nya.

men i år känns det plötsligt så. som ett skifte. 
det handlar nog mest om i mig.
det är kanske mer att det råkar infalla nu runt jul & nyår,
för att min värld bytte form då, för ganska precis ett år sedan.
och för att låna av joan didion, nu har det varit ett år av magiskt tänkande.
och det tar en någonstans. gör något med en.




silk blouse : custommade | print : anna malmberg's ’white veil’ | etc





jag springer mig sjöblöt på löparbandet och 
cyklar hem full av endorfiner med ansiktet mot regnet.
kommer hem till ett paket med något inslaget i vackert, grårosa.
merci. jag är inte med riktigt men öppnar, vecklar fram
och överfylls av kärlek.

ett av mina absoluta favorit-fotografier av fantastiska anna malmberg.
kärlek från paris. kärlek ända tillbaka till paris.
eller j'adõr som sara brukar sucka på någon slags skånsk-franska.
jag har inga andra ord som passar för denna människa,
som jag så gärna vill resa till, prata fotografi, - & dricka vin med,
långt in i den parisiska natten. Din röst, anna, den har en sådan
resonans; djupt in i mig. j'adõr. och merci, chérie.


kommer också hem till en lillasyster som rumsterar
i studion's lilla kök. hon har fyllt fönstret med färska kryddor,
kylen med grönsaker, - & morteln med kardemumma, som hon står och maler.
nu börjar vi, säger hon. och så börjar vi.
en riktigt soft chai start, enligt hennes recept.
mandelmjölk, kryddor, äpplen från bonden & socker från kokosblomma på toppen.
det ska bli återkommande det här, har vi tänkt, hon & jag.
och recepten, de kommer Ni kunna läsa där hon ska husera. snart.
vi börjar mjukt. provsmakar. och njuter.






  ginger, cardamon, nutmeg & black pepper goes in the mortar | snack are dried mulberries | emma is testing




jag känner mig så fint i fas med det här nya året.
vi är kompisar redan från början.
och det är inte svårt med sådana paket i brevlådan,
en lillasyster som vill ha studion som test-kök för godheter,
- & ett helt år av magiskt tänkande i ryggen.

det tar en någonstans. gör något med en.
och jag kan knappt vänta på fortsättningen..




lime paint color chart : kalklitir | etc




kärlek,


h





 //


i feel so beautifully in tune with this new year.
i’ve never thought too much about it like that..
that a new year brings new things per se,
or felt that there is a shift, just by a change of numbers.
but this year, suddenly, that’s what i do feel. a shift.
it's probably mostly in me, and more so that it happens to
occur now, around christmas and the new year; when my world
changed its form, almost exactly a year ago from now.
and to borrow from joan didion, - it has been a year of magical thinking.
and that takes you somewhere. does something to you.


i run myself wet through on the treadmill,
bike home full of endorphins with my face to the rain.
come home to a package of something wrapped in a beautiful,
grayish pink. merci. i don’t know what to think, but unfold the wrapping,
fill up with love. one of my absolute favorite photographs by
amazing anna malmberg. love from paris. love right back to paris.
or j'adõr as sara usually sighs, in a kind of scanian pretend french.
and i have no other words suited for this person,
whom i so much want to travel and see, talk photography to, 
- & drink wine with, deep into the parisian night. 
your voice , anna, it has such a resonance; deep inside me.
j'adõr. and merci, chérie.


i also come home to a baby sister
rummaging the studio 's small kitchen.
she has filled the window sill with fresh herbs, the fridge with vegetables,
- & the mortar with cardamom, that she’s now grinding.
let’s start, she says. and so we do. a really soft chai start,
all according to her recipe. almond milk, spices,
apples from the farmer & sugar from coconut flowers on top.
this’ll be a recurring thing we’ve planned for this new year, her & i.
and the recipes; you’ll get those where she’ll be lodging. soon.
we’re making a soft start first. we trial taste. and enjoy.


i feel so beautifully in tune with this new year.
we're friends right from the start.
and it’s not difficult with such parcels in the mailbox,
a baby sister who wants to use the studio as a test kitchen for
all sorts of goodies, - & a year of magical thinking in the backpack.

it takes you somewhere. does something to you.
and i can hardly wait for the continuation.


with love, 


h







27 kommentarer:

  1. Hej! Vilka fina färgprover! Underbara nyanser. Är det färg man kan köpa någonstans? Tack för en väldigt vacker och inspirerande blogg. Hälsningar/Sophie

    SvaraRadera
    Svar


    1. ja, visst är de vackra, sophie ! :)
      det är ’kalklitir's’ fina färger på
      liten karta, som jag köpte från
      home nord;

      http://homenord.se/sv/kalkfarg/kalklitir-fargkarta.html

      blev sugen på att se deras
      toner .. vi har målat med äggolje- tempera
      här hemma & i min studio, ~ & det är lite
      liknande resultat. oerhört vackert och
      en fantastisk bas mot alla andra färger
      sen’ .. !

      stort tack för Dina fina ord,

      hannah


      Radera
  2. Mm... fredag... ett glas vin och en avkopplande stund hos dig och dina vackra bilder&ord. Ett år har gått fort...jag minns det så väl...hur glad jag kände mig när ljuset kom tillbaka till dig efter alla mörka dagar. Ett nytt år med nya möjligheter...Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
    Svar


    1. ... v i l k e n fin kommentar ...

      tack för Dina ord. de känns.

      önskar Dig detsamma,

      h


      Radera
  3. Oooh, and the mood and words of yours hannah
    are so in tune with what I'm sensing...
    my 'year of magical thinking' has only just begun
    - so inspiring to see where that year in the backpack took you,
    and what more will unveil in the coming year.
    x

    SvaraRadera
    Svar


    1. thank you, sweetheart,
      yes; i felt that last time
      we wrote too.. synchronicity.
      *smiles* to more magic, of
      all kinds. to taking care of
      ourselves; body, mind & spirit.

      .. and perhaps to surprise
      ourselves. yes. here’s to
      2014. and beyond. :)

      x,

      h


      Radera
  4. Hei....det er ingen blogg som jeg venter så utolmodig på skal komme med et nytt innlegg:)takk for at du skriver så vakkert og tar de lekreste bilder.....ønsker deg en god helg!kram....

    SvaraRadera
    Svar


    1. hei.. :)

      så fint av Deg .. stort tack,
      det betyder mycket för mig..!

      ønsker Deg alldeles detsamma.

      klem,

      hannah


      Radera
  5. det kom fram! vilken tur då posten i Paris inte är att lita på har jag fått erfara många gånger. käraste Hannah, vad jag blir rörd av dina vackra ord och ditt sätt att skildra min bild.
    kom hit till Paris i vår! jag längtar efter att dricka vin, prata fotografi och göra fotoäventyr med dig med.
    vi stannar inte så mycket längre till i denna vackra stad...så kom hit snart...du är alltid välkommen!

    all kärlek till dig vackra,
    Anna

    SvaraRadera
    Svar


    1. kunde inte riktigt förmedla
      i ord hur jag kände när jag
      vecklade fram Ditt paket,
      anna.. hoppas att Du känner
      ända dit hur mycket jag
      uppskattar det, tycker om det,
      ~ & vad det betyder..
      nu ligger den på hedersplatsen
      på ett bord jag har med favorit-
      fotoböcker, en bukett blommor
      och ljus som brinner. jag måste
      låta den sjunka in, ~ & ta med
      den till ’min’ ram-farbror så att
      vi kan umma & aaah:a över den
      i kombination med hans olika
      färger på ram-bitar .. :)

      hoppas att paris äntligen kan hinna
      bli av i vår, nu har det skjutits upp
      länge nog ! {försöker planera våren
      just nu med resor, jobb etc, ~ & hör
      av mig när tankarna utkristalliserats.
      hoppas v e r k l i g e n att Ni inte hunnit
      emigrera innan dess!}

      all kärlek, ~ & t a c k än en gång och
      mer än vad jag riktigt finner orden,

      h

      Radera
  6. Jag njuter som vanligt av dina bilder och dina ord. De är inspirerande ! Och om du tittar på mitt senaste inlägg, så kan du se att det faktiskt har blivit ett resultat av mina besök här :)
    Jag hoppas att det här kommer att bli ett år som innebär förändring för mig. Jag måste bara våga ! Och förstå hur jag ska gå...

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
    Svar


    1. tack, anci .. !
      då hoppas jag det för Dig också,
      Du verkar redo.

      stor kram,

      hannah


      Radera
  7. Ser också fram emot ett helt nytt år, där allt har ramlat på plats. Igår var sista dagen med ön, alla snören är uppknutna och vi är redo att börja om på nytt här på gården, i skogen...
    Vilka helt underbara färger. De är dina färger,,, de kommer igen i dina bilder. Lite som från ett bleknat sepiaporträtt, pudrigt och jordnära.
    kram EM

    SvaraRadera
    Svar


    1. tack, em.. blir smickrad,
      ska villigt erkännas, att
      Du säger att Du tycker
      om färgerna här, ~ & att
      de är ’mina färger’, för
      jag tycker så mycket om
      dem själv.. tack ! Du beskriver
      det så vackert också..! :)

      ’alla snören är uppknutna’ ..
      får alltid mycket inre bilder av Dina
      ord. nu en båt som driver iväg, med
      ett rep efter sig i vattnet. spännande..

      stor kram,

      hannah


      Radera
  8. sometimes I'm afraid that you think I'm a stalker, but I always have to write something to your beautiful Posts, I just have to...sorry....
    Today´s post made me almost feel like I can taste your tea?! and in my mind are other colors, when I read your words...that indeed has something magical for me and I like it! thank you for so much inspiration...
    x, t.

    SvaraRadera
    Svar



    1. *hahaha* sweetheart ! i don’t think
      of you as a stalker. promise. :)

      .. and i always appreciate anyone,
      ~ & you, taking the time to reflect
      and write me. a l w a y s.

      so thank y o u .. !

      wish you a beautiful new week !

      x, h


      Radera
    2. puuuh... :) thank you, I feel much better now... ;)
      have a good start in the new week - with tons of creativity and fun!
      x. t

      Radera
  9. Så fint det är att känna sig i fas. Kram!

    SvaraRadera
    Svar


    1. det ä r det verkligen..
      saker må inte vara perfekta.
      jag är det definitivt inte. men
      just att vara m e d, på riktigt..
      det ä r fint..! kan bara hålla
      med.. :)

      kram till Dig !


      Radera
  10. I love this positive talkings.. Lets make it our best year yet x

    SvaraRadera
    Svar


    1. yes, let’s ..! :)
      feeling very positive about
      this new year, ~ glad it comes
      thru, sweetheart !

      thank you !

      x, h


      Radera
  11. Vilka harliga fargprover, jag skulle vilja mala om dar hemma. Har en liten fransk bulldog som har gjort att jag tankt att det nog ar battre att mala med en lite morkare farg!
    Ahh photografiet White Veil ar sa fantastiskt vackert, du far visa hur det blev nar du varit hos din ram-farbror!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar


    1. ja, de är så vackra .. :)
      och japp, det lovar jag !

      kram,

      h


      Radera
  12. Vilken blogg du har människa. Så otroligt, fantastisk och innerligt vacker.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar


    1. åh, vilken härlig kommentar .. !
      stor kram, ~ & tack .. Du satte
      just ett massivt léende över
      hela mitt ansikte ..

      h

      Radera
  13. Snart måste jag sluta gå in här till dig för jag dör lite mer för varje gång. Du är så j-a bra, och jag fattar inte hur du får till det. Vilka drömmar är dina visualisationer vävda av? Hur ser du bilderna framför dig när de kommer till dig intrasslade i nattlig väv? Eller är de klara som januaristjärnor? Jag tror jag måste vara ditt största fan, jag hoppas och vet att du har några hundra anhängare till. Du är FANTASTISK! Jag nyper mig i armen. Såå begåvad. Ohämmat uppriktigt och självklar i ditt FANTASTISKA bildspråk.

    SvaraRadera
    Svar


    1. inte dö ! leva än mer. :)

      tack, goa’ Du.. vad fin Du är.
      Dina ord når fram, ~ & ända in,
      ska Du veta.. de är väldigt
      värdefulla.

      stor kram, ~ & en vacker, inspirerad
      vecka, önskar jag Dig !


      Radera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...