3.27.2012

att vackert göra ingenting


 
{lina under spira s/s 12 plåtningen | bild ur espresso ~ kultur & cuisine, min morgonbok}


i italien kallas det just så,
dolce far niente :
den ljuva sysslolösheten. 

den har jag försökt ge mig på i dag.
jag kan med motvilja konstatera att jag de sista åren 
tydligen blivit alltmer ängsligt svensk, där jag förr var lite mer 
skönt italiensk. jag känner att jag borde göra någonting,
när jag ska vackert göra ingenting



och ändå får man nog säga att det är,
om inte ljuv sysslolöshet, ~ så i alla fall ljuv anspråkslöshet 
i att göra stunden av morgonkaffe till en skön ritual.
dofter, ånga, mjölk i glasflaska, råsocker. 
med sked av horn och f o t o g r a f i.
detta angenäma måste. annars ingen riktig dag.


 {sked av horn ~ butiken | skedar av ben & pärlemo ~ tine k home}

 {lina, morgonvacker som få | blus ~ spira}







.. och att välja mugg i det här huset, får nog ses som 
ljuv halvsyssla åtminstone. det gäller att veta vad man gillar.
jag är muggoman. det har jag ju erkänt. och jag plirar 
med förtjusning på folk, när de står där under mugghyllan 
och hummar & väljer med omsorg. 



citronmelissen doftar underbart över svart kaffe,
vit mjölk, snabba kameraklick medan det är varmt.
detaljer ur vårt kök, en tisdagsmorgon i mars,
~ & jag är av någon anledning lite nykär i vårt skruttkök,
även om det är hundra saker jag skulle vilja göra & ändra. 


{print av min ’black macaroons’ ~ søciety6  |  matta MO inredning}

nykär. 
kanske är det det stora trycket som kom 
som överraskning, ~ & är nyuppsatt, som gör det. 
kanske är det den vackra mattan, som så generöst fick 
bo kvar efter katalogfotograferingen sist.



{musik är lika viktigt som bestick i vårt kök | kakaobönor i morgonljus}

kanske är det den stora målningen jag hittade
på vår vind häromdagen. 
pappas ’colette’.
den där blicken har funnits där sedan jag var liten.
då provade jag alltid att spatsera förbi, fram och tillbaka,
sneglade ditåt, ~ & tyckte alltid att ögonen följde mig.



pappa målade när han var ung. 
katter vi hade när jag var liten har haft den som klösbräda. 
men där står hon, och vi betraktar 
varandra över mitt morgonkaffe & hennes cigarett. 
och gör vackert ingenting. 





 kärlek från mig.
och tack för alla Era fina ord!




p.s 
såg förresten att søciety6 har
’free shipping thru sunday, worldwide!’







6 kommentarer:

  1. UNDERBARA bilder, och blev dessutom tokkär i mattan.
    Ha en fin kväll,
    Kram

    SvaraRadera
  2. Idag hade jag valt muggen GLAD :)

    SvaraRadera
  3. Ahh så ljuvligt. Dolce far niente. Dina lugna ord och stämningsfulla bilder har snudd på botat min huvudvärk denna morgon. :) Tack!

    SvaraRadera
  4. you family seams so mysterious...
    as an old family full of personal stories...every time I would like to sit with you and chat of all the past...
    Have a nice day Hannah
    Dora

    SvaraRadera
  5. fint hanna. vackert att göra ingenting i din miljö :).
    hoppas allt e bra o du får njuta vårsolen.
    kram//jennifer

    SvaraRadera
  6. I love these pics! I just returned from Sweden two days ago and got some of the earthenware as shown on your pics. I am in absolute love with it!!! Perfection!

    SvaraRadera

i love words.
and i’ll be happy to
read some of yours..
they mean a lot to me.

in any language.
big or small.

that box down there
is y o u r very own space,
here with me,
to leave an imprint ..

x, h






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...